پروژه آکادمی موسیقی کراسرود در حفاظت از فرهنگ با همکاری سفارت آلمان

آکادمی موسیقی کراسرود زیمبابوه (MCAZ) میزبان یک لحظه تاریخی از تبادل دانش در قالب یک استاد کلاس ماتپا به رهبری چاواساریرا با همکاری مویو بود.

ماتپه مبیرا (MATEPE Mbira) یک پروژه حفاظت فرهنگی است که کارنامه چاکا کالیستو چاواساریرا، نوازنده چیره دست 82 ساله ماتپه را مستند می کند. این ساز از شمال شرقی زیمبابوه سرچشمه می گیرد و عمدتاً توسط سنا تونگا و مردم کرهکور نواخته می شود. همچنین می توان آن را در مناطق مجاور در موزامبیک ردیابی کرد. بدون شک پیچیده ترین ساز در نوع خود است. برای جلوگیری از فراموشی آن، آکادمی موزیک کراسرود زیمبابوه (MCAZ) میزبان یک لحظه تاریخی تبادل دانش در قالب یک استاد کلاس ماتپا به رهبری چاواساریرا با همکاری مویو بود. مستر کلاسی که در ماه نوامبر برگزار شد، توسط نمایندگانی از بخش فرهنگی سفارت آلمان در حراره و همچنین برخی از شرکای منطقه ای آکادمی برگزار شد. همچنین شامل یک کلاس متشکل از 40 دانشجوی این آکادمی بود که قبلاً گواهینامه موسیقی حرفه ای را دریافت کرده بودند که به نوازندگان با استعداد جوان امکان می دهد به نوازندگان حرفه ای تبدیل شوند. در اوایل سال جاری، استفان فرانکه، یک فعال فرهنگی آلمانی با مویو و متخصص رسانه های دیجیتال همکاری  کرد تا کل کارنامه چاواساریرا، سازنده و پخش کننده باتجربه مبیرا (Mbira) را نگهداری و مستند کند.

به گفته چاواساریرا، سنت نوازندگی ماتپه تقریباً رو به نابودی است زیرا نوازندکان انگشت شماری در کشور وجود دارند. چاواساریرا گفت: "اکنون باید تلاش کنیم تا نواختن این ساز را احیا کنیم."برای نمایش نتایج تلاش‌ها و مستندسازی آنها، کنسرتی پایان سال در ۱۵ دسامبر در انجمن آلمانی زیمبابوه برنامه‌ریزی شده است. سفارت آلمان نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد تا پرونده های مستند را به آکادمی موسیقی کراسرود زیمبابوه، تحویل دهد. این پروژه حفاظت از فرهنگ توسط وزارت امور خارجه فدرال آلمان و توسط بخش فرهنگی سفارت آلمان در حراره حمایت می شود.

https://www.newsday.co.zw/thestandard/standard-style/article/200019716/music-crossroads-in-cultural-preservation-project

کد خبر 17679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =